لوگو

سرا

احتمال برگزاری امتحان کارشناسی رسمی مشترک

احتمال برگزاری امتحان کارشناسی رسمی مشترک

شاهپور کلانتری معاون کارشناسان رسمی مرکز وکلا در مورد اقدامات معاونت کارشناسان در حوزه برگزاری آزمون دادگستری گفت: آزمون کارشناسی رسمی دادگستری در روز جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

تاریخ فرآیند ثبت نام آزمون از ۲۸ مرداد تا ۵ شهریور ۱۴۰۳ خواهد بود از این رو دفترچه آزمون ۱۴۰۳ از هم اکنون آماده است تا در زمان مقرر منتشر شود.

موافقت با برگزاری آزمون کارشناس رسمی مشترک با نهاد موازی

معاون کارشناسان مرکز وکلا در مورد یکسان سازی رشته‌ها با نهاد موازی مرکز گفت: در جلسه یکسان سازی رشته‌ها با همکاران کانون کارشناسان، به جز چهار رشته که جز رشته‌های استراتژیک مرکز بود و مخالف ادغام آن‌ها بودیم؛ در مورد دیگر رشته‌ها موافقت داشته و حتی در صدد برگزاری آزمون مشترک بودیم.

این رشته‌ها شامل «حقوق بانکی»، «امور مالیاتی»، «بورس و اوراق بهادار» و «امور اقتصادی بازرگانی» است که با ادغام آن‌ها مخالف هستیم.

کلانتری در مورد برگزاری آزمون مشترک با کانون کارشناسان نیز گفت: طی سال‌های گذشته با توجه به تدبیر و مدیریت رئیس مرکز همواره رویکردی مثبت برای برگزاری آزمون مشترک داشته‌ایم، اما مهمترین شرط آن پذیرش قانون تسهیل است که نباید از آن عدول کنیم.

دوره‌های جـدید ویژه آزمون 1403

دوره‌های جـدید ویژه آزمون 1403

سرا با بالاترین آمار قبولی در حوزه کارشناسی رسمی راه و ساختمان، دوره‌های جدید آمادگی آزمون کارشناسی رسمی راه و ساختمان را آغاز کرده است.

مشاهده

تفکیک تمام صلاحیت‌های کارشناسی به صورت تخصصی

معاون کارشناسان مرکز وکلا همچنین در مورد تأیید صلاحیت‌های کارشناسی گفت: تمام صلاحیت‌های رشته‌ها در حال بازنگری و تحلیل است و از این به بعد صلاحیت‌ها را به صورت جز به جز تعیین خواهیم کرد. به عنوان مثال رشته مهندسی ساختمان که ۲۷ صلاحیت دارد به سه یا چهار صلاحیت برای هر کارشناس تقلیل خواهد یافت.

وی در ادامه افزود: شاید در نگاه اول این مسئله برای کارشناسان نگران کننده باشد. اما با تفکیک و اختصاصی سازی این صلاحیت‌ها ارجاع‌های بیشتری به افراد دارای تخصص خواهد شد. به عنوان مثال در رشته راه و ساختمان که بیش از ۴ هزار نفر کارشناس دارد، وقتی سه یا چهار صلاحیت به صورت اختصاصی مشخص شود تعداد کارشناسان آن حوزه بسیار کم خواهد شد و ارجاع بیشتری به آن‌ها صورت می‌گیرد.

کلانتری تخصصی شدن کارشناسی‌ها را لازمه ساختار و عملکرد حرفه‌ای کارشناسان دانست و گفت: با این اقدام بخشی از اهداف و دغدغه‌های مهم ریاست قوه قضائیه و رئیس مرکز وکلا در عادلانه شدن نظام ارجاع، کارشناسی تخصصی در کمک به قضات و کاهش پرونده‌های قضائی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: هدفمان این بوده است تا جایی که امکان داشته باشد رشته‌های مختلف را به زیر مجموعه‌های تخصصی تفکیک کنیم. برای مثال برخی رشته‌ها همچون مهندسی ترافیک، مهندسی محیط زیست و… در کانون کارشناسان وجود داشت که در رشته‌های مرکز نبود که برخی از آن‌ها را اضافه کردیم.

انحصار طلبی طرح سوال صرفاً توسط سنجش متقاضیان را متضرر خواهد کرد

کلانتری در مورد عملکرد سازمان سنجش در روند کیفی سوالات آزمون گفت: سازمان سنجش مختار است که برای رشته‌های مختلف از اساتید خودش برای طرح سوال استفاده کند و یا از برخی اساتید ما نیز بهره ببرد و یا به صورت ترکیبی این اقدام صورت گیرد. اما انحصار طلبی در روند طرح سوالات مورد انتقاد خواهد بود.

وی در تشریح این موضوع بیان کرد: انحصار در طرح سوالات موجب ضرر و زیان متقاضیان خواهد شد. اگر سوالات صرفاً از یک سرفصل طرح شود سایر متقاضیان رشته‌های دیگر با تخصص‌های متفاوت متضرر خواهند شد. به عنوان مثال ما در حوزه کشاورزی ۱۳ زیر مجموعه داریم که باید در آزمون آن حداقل از این زیرمجموعه‌ها دو سوال در آزمون آورده شود.