با خیال راحت حل کن؛ همه تستای فولاد، توی آزمون مرداد!

لوگو

سرا

سابقه کار کارشناسی رسمی

سابقه کار کارشناسی رسمی

یکی از سوالات متداول داوطلبان شرکت در آزمون کارشناسی رسمی، پیرامون مسئله‌ی سابقه‌ کار یا سابقه بیمه برای ثبت‌نام در آزمون کارشناسی رسمی است.

ما در موسسه سرا با توجه به برگزاری دوره‌های متعدد و تعامل مستمر با پذیرفته‌شدگان آزمون، این موضوع را به طور کامل برای شما تشریح می‌کنیم.

منظور از سابقه کار در آزمون کارشناسی رسمی چیست؟

شرکت در آزمون کارشناسی رسمی، شامل مجموعه‌ای از ضوابط است که در مطلب «شرایط شرکت در آزمون کارشناسی رسمی» کامل بیان شده و یکی از این موارد داشتن سابقه کار است.

کارشناس رسمی، به عنوان دستیار مطمئن قاضی در مسائل فنی و تخصصی اظهار نظر می‌کند، به همین دلیل فردی که به عنوان کارشناس انتخاب می‌شود، باید دارای دانش فنی و تجربه‌ی لازم در مواجهه با مسائل تخصصی باشد تا بتواند با ارائه‌ی نظر کارشناسانه، اطلاعات لازم را در اختیار قاضی پرونده قرار دهد تا حکم نهایی بر این اساس اعلام شود.

به همین علت در تمام آزمون‌های کارشناسی رسمی (دادگستری یا قوه قضاییه) و حتی آزمون کارشناس ماده ۲۷، داشتن این سابقهٔ کار تجربی ضروری و بسیار مهم است.

اما میزان سابقه‌ کار بنا بر رشته‌ای که داوطلبان در آن شرکت می‌کنند، متفاوت است.

در اکثر رشته‌هایی که مربوط به امور مهندسی و ساختمان می‌باشد، حداقل سابقه‌ لازم برای شرکت در آزمون ۵ سال است که در جدول زیر برای شما نمایش داده شده است:

رشته آزمون کارشناسی رسمیحداقل میزان سابقه کار لازم
راه و ساختمان۵ سال
معماری و تزئینات داخلی۵ سال
تاسیسات ساختمانی۵ سال
امور ثبتی و نقشه‌برداری۵ سال

ملاک محاسبه سابقه‌ کار آزمون کارشناسی رسمی از چه زمانی است؟

محاسبه سابقه کار آزمون کارشناسی رسمی، دقیقا از روز فارغ التحصیلی کارشناسی شما تا آخرین روز ثبت‌نام آزمون است.

توجه داشته باشید که عملا سابقه کاری که در دوران دانشجویی یا پیش از فارغ التحصیلی شما باشد، برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی قابل قبول نمی‌باشد.

برای شرکت در آزمون حتما باید حداقل سوابق تعیین شده در جدول فوق (یا همان دفترچه آزمون) را در بازه‌ی ذکر شده داشته باشید تا بتوانید در آزمون کارشناسی رسمی شرکت کنید.

چنانچه این سابقه را تا آخرین روز ثبت‌نام نداشته باشید، حتی در صورت قبولی در آزمون کتبی هم، قبولی شما کان لم یکن تلقی خواهد شد و زحمات شما بی فایده خواهد بود.

چه کارهایی به عنوان سابقه کار آزمون کارشناسی رسمی قابل قبول است؟

تمام اموری که مرتبط با رشته مورد تقاضای شما در آزمون کارشناسی رسمی باشد و به صورت تجربی در آن فعالیت داشته باشید، جزء سوابق مورد قبول در حوزه آزمون کارشناسی رسمی است.

مثلا در رشته راه و ساختمان که اکثر مهندسان عمران و معماری در آن شرکت می‌کنند، موارد زیر به عنوان سابقه کار کارشناسی رسمی قابل قبول است:

  • طراحی، نظارت یا اجرا با پروانه‌های نظام مهندسی
  • نظارت و اجرای در حوزه راه و ساختمان (بدون پروانه)
  • فعالیت در حوزه طراحی راه یا ساختمان ( در شرکت‌های مشاور)
  • فعالیت در حوزه نظارت، اجرا راه یا ساختمان ( در شرکت‌‌های فنی مهندسی)
  • و سایر فعالیت‌های مرتبط …

نکته مهم: توجه داشته باشید که صرفا داشتن پروانه نظام مهندسی (بدون فعالیت) جزء سابقه‌ی کار محسوب نمی‌شود.

کارشناسان سرا برای داوطلبانی که در مرحله کتبی آزمون کارشناسی رسمی قبول می‌شوند و در حال آماده‌سازی ارسال مدارک و آمادگی برای جلسه مصاحبه هستند، به صورت مستمر یک کارگاه آموزشی برگزار می‌کند.

با شرکت در این کارگاه رزومه هر یک از شما به صورت اختصاصی بررسی و ارزیابی می‌شود و نقاط ضعف و قوت به شما بیان می‌شود.

همچنین در یک جلسه‌ شبیه‌سازی شده با حضور دو استاد برجسته‌ی این حوزه، آقایان دکتر امیرحسین خلوتی و دکتر منوچهر شیبانی اصل تمام شرایط مصاحبه آزمون برای شما ایجاد می‌گردد تا ضمن آشنایی با این شرایط بر استرس‌های زمان جلسه‌ هم تسلط کافی پیدا کنید.

برای مشاهده جزئیات کارگاه وارد صفحه «آمادگی مصاحبه کارشناسی رسمی» بشوید.

آیا داشتن سابقه بیمه برای ارائه سابقه کار کارشناسی رسمی الزامی است؟

مسئله‌ی بیمه یکی از مهم‌ترین چالش‌های مهندسان برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی است.

با توجه به سوالات مطرح شده در این قضیه، این مسئله را به طور کامل در ویدئوی زیر برای شما توضیح داده‌ایم:

اکثر مهندسان در پروژه‌ها، فاقد بیمه اجباری هستند و به صورت پیمانکاری مشغول فعالیت هستند، به همین دلیل داشتن سابقه‌ بیمه برای آنها امکان پذیر نیست.

همانطور که در ویدئوی فوق توضیح داده شد، داشتن سابقه بیمه برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی الزامی نیست و شما می‌توانید سابقه‌ی تجربی خود را به طریق مناسب احراز نمایید.

روش‌های ارائه سابقه کار تجربی برای مهندسان در آزمون کارشناسی رسمی:

  • ارائه گواهی کار شغلی معتبر از شرکت، سازمان یا نهادی که فعالیت داشته‌اید. (دانلود نمونه خام رایگان)
  • ارائه گزارش کارکرد پروانه نظام مهندسی (تایید شده توسط سازمان نظام مهندسی استان)
  • ارائه قراردادها و مستندات شغلی مربوط به پروژه‌های اجرایی خود
  • ارائه سابقه بیمه

توجه داشته باشید که ارائه سوابق غیر واقعی و سوری، راهکار مناسبی برای شرکت در آزمون نیست و با توجه به بررسی اسناد و مدارک شما توسط کارشناسان مرکز و کانون، احتمالا مدارک شما به دلیل عدم احراز سابقه‌ی کار رد خواهد شد.

برای آشنایی با شرایط کلی آزمون کارشناسی رسمی، منابع و نحوه مطالعه مباحث، فایل رایگان زیر را دریافت کنید:

راهنمای جامع آزمون کارشناسی رسمی - V3

سابقه کار کارشناس رسمی مثل سابقه نظام مهندسی است؟

نحوه محاسبه سوابق کاری برای داوطلبان آزمون کارشناسی رسمی، به هیچ عنوان شبیه سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی نیست.

بر خلاف آزمون نظام مهندسی که تنها سپری شدن زمان تعیین شده از اخذ مدرک کارشناسی، ملاک لازم برای شرکت در آزمون بود، در آزمون کارشناسی رسمی حتما باید سابقه‌ی کار واقعی و معتبر ارائه شود.

بسیاری از مهندسان به دلیل ناآگاهی به قوانین و راهنمایی‌های غلط برخی از مراکز آموزشی، به این امید که ۵ سال از اخذ مدرک آنها گذشته در آزمون کارشناسی رسمی ثبت‌نام می‌کنند و پس از قبولی در آزمون کتبی متوجه می‌شوند که اینگونه نبوده است.

جمع‌بندی نکات سابقه کار کارشناسی رسمی:

  • حداقل ۵ سال سابقه کار برای شرکت در آزمون کارشناسی رسمی راه و ساختمان ضروری است.
  • داشتن بیمه برای ارائه سابقه کار در آزمون کارشناسی رسمی الزامی نیست.
  • سابقه کار شما برای آزمون کارشناسی رسمی، باید مرتبط با رشته مورد تقاضای شما باشد.

در پایان اگر نیاز به مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون‌های کارشناسی رسمی، شرایط برگزاری دوره‌ها و کتاب‌های آموزشی مرتبط دارید، فرم زیر را تکمیل کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند: