نکات مناقصه
ویژه شرکتهای پیمانکاری
مناقصه یک فرایند رسمی است که برای انتخاب پیمانکاران و ارائه خدمات یا تأمین کالاها به کار میرود.
در این فرایند، نکات مهمی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.
اولین نکته، تعیین شرایط و مشخصات پروژه است که باید به دقت توسط سازمان صاحبنظر تعیین شود؛ همچنین باید شرایط پیشنهادی را به طور کامل در اطلاعیه مناقصه ذکر کرد و برای تأیید و اعلام برنده، یک کمیته از اعضای مختلف تشکیل داده شود.
تواناییها و تجربیات پیمانکاران مورد توجه قرار میگیرد.
رعایت این نکات مناقصه ، به منظور انتخاب پیمانکاران متخصص و ارائه خدمات با کیفیت بالا بسیار حائز اهمیت است.
الف) مقدمه و کلیات مناقصه
سلسله مراتب قوانین و اولویت آنها و قوانین مرتبط با قانون برگزاری مناقصات
تعاریف اولیه و شرح کلی قانون برگزاری مناقصات دامنه کاربرد و کلیات
سیستمهای انجام پروژه و ارتباط آنها با برگزاری مناقصه (تشخیص روش مناسب در برگزاری مناقصه)
ب) سوالات و اقدامات اولیه قبل از مناقصه
چه زمانی مناقصه برگزار مینماییم؟
بابت برگزاری مناقصه چه الزاماتی را میبایست رعایت کنیم؟
مشمولین برگزاری مناقصات چه کسانی میباشند؟
چه قوانین و مقررات و آیین نامههای اجرایی مرتبط با قانون برگزاری مناقصات میباشد و میبایست رعایت گردد؟
انواع مناقصه از لحاظ مراحل برگزاری و اطلاع رسانی
روشهای انتخاب مناقصه گران واجد شرایط
ج) اقدامات حین مناقصه
نحوه تهیه مدارک و انتخاب مناقصه گران واجد شرایط
آیتمهای مورد نیاز در ارائه پرسشنامه ارزیابی کیفی لزوم یا عدم لزوم ارزیابی
نحوه بررسی اسناد دریافتی در ارزیابی کیفی
اسناد مناقصه (چگونگی تهیه اسناد مناقصه و تهیه مشخصات اختصاصی، برآورد اولیه، تجدید نظر در اسناد مناقصه و صدور الحاقیه) از سوی مناقصه گزار
ملاحظات هزینه خرید اسناد مناقصه و نکات هزینهی آگهی روزنامه
نحوه اعلام و پاسخ به ابهامات موجود در اسناد ارائه شده
د) اقدامات حین مناقصه
ارائه اسناد و دریافت پاکات
چگونگی تهیه پیشنهاد (نحوه بررسی، اعلام ابهام مدارک و اسناد مناقصه از جمله مشخصات فنی یا برآورد، مدت اعتبار پیشنهاد، شکل و امضای پیشنهاد مناقصه)
نحوه پیشنهاد قیمت (روش ارائه تجزیه بها، بخشنامه ضریب فصلی همراه نکات چگونگی ارائه پیشنهاد قیمت توسط مناقصه گران)
نحوه تسلیم پیشنهادها (لاک و مهر پیشنهاد، مهلت تسلیم پیشنهاد، درخواست اصلاح، جایگزینی و پس گرفتن پیشنهاد مناقصه)
گشایش و ارزیابی پیشنهادها (بایدها و نبایدها در گشایش پیشنهادها، چگونگی ارزیابی فنی بازرگانی، ارزیابی مالی و نکات تعیین دامنه قیمتهای متناسب)
ضوابط مربوط به تعیین قیمت کارها در ترک مناقصه
واگذاری و مبادله پیمان (معیارهای واگذاری، حق قبول یا رد پیشنهادها امضا و مبادله پیمان، ضمانت نامه انجام تعهدات، فساد و تبانی به زیان دولت، رسیدگی به شکایتها)
ح) اقدامات بعد از مناقصه
نحوه و اصول مستندسازی
انعقاد قرارداد قبل از اتمام اعتبار پیشنهادات
نحوه شکایات در مناقصات
نکات در آزاد سازی ضمانت نامه نفر دوم
- ثبتنام اینترنتی: به صورت آنلاین ثبتنام خود در دوره را انجام دهید. برای این کار ابتدا نوع برگزاری دوره خود را از لیست انتخاب کرده و سپس دکمه «ثبـتنام» را بزنید.
- ثبتنام تلفنی: جهت دریافت مشاوره تلفنی از کارشناسان سرا، با شمارههای زیر تماس بگیرید:
تماس با سـرا : 02122638713 – 02122638714 (جهت برقراری تماس با موبایل، روی شمارهها بزنید)
- ثبتنام حضوری: جهت ثبتنام حضوری در دورهها، در ساعات اداری ۹ تا ۱۸ به دفتر موسسه سرا مراجعه بفرمایید:
تهران، خیابان شریعتی، خیابان کلاهدوز (دولت)، خیابان جلالی، پلاک ۲۰، طبقه سوم، واحد ۳ (موسسه سرا)
شیوه برگزاری کلاسهای آنلاین:
تمامی کلاسهای آنلاین در فضای اسکای روم، از طریق نرمافزار اختصاصی موسسه سرا برگزار میشود.
شرکت در کلاس آنلاین تنها از طریق کامپیوتر یا لپتاپ (سیستم عامل ویندوز) صورت میگیرد.
(از طریق موبایل و تبلت امکانپذیر نیست)