لوگو

سرا

ناظر هماهنگ کننده کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

ناظر هماهنگ کننده کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

در بخش قبل اشاره کردیم که آگاه بودن به وظایف و مسئولیت های شغلی یک ناظر باعث پیشگیری از بسیاری از مسائل و مشکلات برای افراد می گردد.

در بسیاری از پروژه های بزرگ علاوه بر ناظران رشته های مختلف عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برقی فردی فردی تحت عنوان ناظر هماهنگ کننده حضور دارد. در این مقاله میخواهیم به بررسی وظایف و نقش ناظر هماهنگ کننده در پروژه ها بپردازیم.

اگر مستقیم وارد این صفحه شده اید ، پیش از مطالعه این مقاله ، حتما بخش راهنمای ناظر که به معرفی اصطلاحات و کلیات وظایف دستگاه نظارت پرداخته را مطالعه بفرمائید و مجدد به این مقاله بازگردید.

ناظر هماهنگ كننده کیست؟

بر اساس بند ۱-۳۲ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شخصی حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال و صلاحیت نظارت در رشته معماری یا عمران است كه بر اساس شرح خدمات مهندسان رشته های ساختمان، مسئول هماهنگی بین تمامی ناظران در رشته های هفتگانه مندرج در قانون در هر ساختمان یا مجتمع یا مجموعه ساختمانی و تسلیم كننده گزارش های مرحله ای كار به شهرداری، سازمان استان و یا سایر مراجع ذی ربط می باشد. مدیر عامل شركت یا مسئول واحد ناظر هماهنگ كننده شخص حقوقی خواهد بود.

بخش سوم: وظایف ناظر هماهنگ کننده چیست؟

۳۱ مذاکره با صاحبکار و کسب اطلاع از برنامه وی برای اجرای ساختمان به اتفاق سایر مهندسان ناظرو مستند سازی آن.

۳۲ کنترل و حصول اطمینان از اجرای ساختمان توسط سازنده ذیصلاح مندرج در پروانه ساختمان

۳۳ کنترل و حصول اطمینان از حضور و فعالیت رئیس کارگاه و مسئول ایمنی حسب الزام مقررات ملی ساختمان

۳۴ کنترل و حصول اطمینان از وجود اسناد کارگاهی در محل کارگاه شامل نسخه ای از نقشه های مصوب و پروانه ساختمان

۳۵ کنترل و حصول اطمینان از تهیه تابلو کارگاه ساختمان طبق نمونه ارائه شده و نصب آن در محل مناسب در تمام مدت اجرای کار

۳۶ اخذ برگ انطباق ملک با اسناد ثبتی و مشخصات و حدود اربعه قانونی و نقشه های مصوب از صاحبکار

۳۷ بررسی انطباق نقشه ها با یکدیگر و با محل زمین و اعلام مغایرت ها به شهرداری، سازمان استان و صاحبکار و سازنده و سایر مهندسان ناظر

شما می توانید برای آشنایی با نقش های و مهارت های مورد نیاز مهندسان دستگاه نظارت ، دوره "جایگاه و مسئولیت های مهندس ناظر" را مشاهده نمایید.

۳۸ کنترل رعایت بهداشت ، ایمنی و حفظ محیط زیست (Health Safety Environment = HSE) ، مطابق با ضوابط لازم الاجرا در تمام مراحل اجرا و هماهنگی در زمینه های تخصصی با سایر ناظران و ارائه تذکر کتبی در صورت لزوم به سازنده و صاحبکار

۳۹ بررسی تدارکات انجام شده توسط صاحبکار و برنامه پیشنهادی سازنده و ماشین آلات و تجهیزات و نیروی انسانی پیش بینی شده برای اجرای ساختمان و اظهار نظر در خصوص آن باتفاق سایر مهندسان ناظر

۳۱۰ تنظیم برنامه نظارت بر اجرای ساختمان در چهارچوب برنامه تفصیلی اجرای کار که توسط سازنده ارائه می شود و اعلام موارد به هر یک از ناظران حسب مورد (هماهنگ با برنامه اجرا)

۳۱۱ اعلام تاریخ های تعهد و مواعد ضروری انجام وظایف مورد تعهد به صاحبکار، سازنده و سایر ناظران

۳۱۲ بررسی صلاحیت هر یک از عوامل دست اندرکار پروژه

۳۱۳ ارتباط مستمر و پیوسته با ناظران دیگر و اطلاع به آنان برای حضور در کارگاه در مواقع لزوم (این امر نافی حضور مستمر ناظران در کارگاه نیست. در صورتی که عدم حضور یکی از ناظران در کارگاه موجب توقف عملیات اجرائی شود، ناظر هماهنگ کننده باید مراتب را سریعاً و بصورت کتبی به سازمان استان اطلاع دهد.)

۳۱۴ دریافت تذکرات کتبی و گزارش های هر یک از ناظران حسب مورد

۳۱۵ تنظیم و امضای صورتجلسات لازم باتفاق ناظر یا ناظران مربوطه

۳۱۶ تنظیم و امضای گزارش های مرحله ای اجرای ساختمان به اتفاق ناظران ذیربط و تسلیم آن به مراجع مربوط منطبق با الزامات مبحث دوم مقررات ملی ساختمان

۳۱۷ کنترل رعایت حریم ساختمان و فاصله لازم با شبکه برق شهری از طریق هماهنگی با ناظر تاسیسات برق