لوگو

سرا

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی چگونه انجام می شود؟

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی چگونه انجام می شود؟

محاسبه سنوات در آزمون نظام مهندسی ؛ همه ما احتمالا شنیدیم که باید بعد از دانشگاه خیلی سریع بریم سراغ گرفتن پروانه اشتغال تا بتونیم با اون مشغول به کار بشیم.

پروانه نظام مهندسی در واقع مجوز رسمی فعالیت ما در حوزه ساخت و ساز و طراحی خواهد بود.

برای گرفتن پروانه شما باید بعد از دریافت مدرک دانشگاهی تون، مدت زمانی رو به تجربه اندوزی و کسب تخصص در حوزه فعالیتتون بپردازید.

این مدت بسته به مدرک دانشگاهی ای که کسب می کنید متفاوت هست. برای کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد و …، این سنوات به صورت جدا محاسبه می شود.

اما واقعا آیا در این مدت که به عنوان سنوات فعالیت شما در نظر گرفته میشه، همه مشغول به فعالیت میشن؟

همه شروع می کنند به کسب تجربه و کارآموزی و کسب مهارت در حوزه صنعت ساختمان و آماده شدن برای آزمون نظام مهندسی؟

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی

شاید در ابتدا به نظر بیاد که خب معلومه نه! چون اصلا برای ثبت نام نیازی به ارائه مستنداتی از سابقه کار نیست و به همین دلیل ممکنه این موضوع پیش بیاد که دلیلی نداره کسی بخواد مشغول به کار بشه و حتما تجربه داشته باشه!

از جهتی چون ارائه مدرکی لازم نیست تا فعالیت و اشتغال شما در این مدت را تایید کند، ممکن هست برخی اصلا در این مدت در هیچ جایی مشغول به کار نباشند!

اما اگر از نگاه حرفه ای به این موضوع توجه کنیم، می بینیم که قضیه به صورت دیگری هست.

بیشتر افرادی که در دفعات اول در آزمون های نظام مهندسی، نمره قبولی می گیرند، در این مدت در حوزه مرتبط مشغول به فعالیت بوده اند و توانسته اند علاوه بر درک تئوری مطالب، از نزدیک با فضای عملی و حرفه ای کار نیز آشنا شوند.

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی

حال این انتخاب ماست که می توانیم برای یک مهندس حرفه ای شدن، راه ساده تر را انتخاب کنیم و یا راهی که نیاز به سخت کوشی بیشتر دارد و به تبع آن نتایج درخشان تر نیز به همراه خواهد داشت. قطعا آشنایی به نتایج هر انتخاب، راهنمای مفیدی برای انتخاب شایسته است.

با علم به این موضوع که این سنوات به چه منظور تعریف شده است، حال می خواهیم به سراغ میزان سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی برای هر مدرک دانشگاهی برویم.

آیا سنوات مدرک کاردانی در محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی محسوب می شود؟

بعضی از افراد هستند که مدرک کاردانی آنها، متعلق به سال های قبل است و بعد از مدتی دوباره وارد فضای دانشگاهی شده اند و توانسته اند مدارک بالاتر نیز دریافت کنند.

سوالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا مدت زمانی که بین دریافت دو مدرک سپری شده است جزو سنوات فعالیت شما محسوب می شود؟

پاسخ این است که بله! به ازای هر 5 سالی که از مدرک کاردانی سپری شده باشد، یک سال سنوات محسوب می شود و وقتی شما با مدرک لیسانس بخواهید در آزمون نظام مهندسی ثبت نام کنید، این سابقه بر سنوات دوره کارشناسی شما اضافه می گردد.

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی برای مدرک کارشناسی چگونه است؟

احتمالا همه افرادی که مدرک کارشناسی دارند این موضوع را شنیده اند که سه سال بعد از لیسانس می توانند در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

این سه سال دقیقا از چه روزی آغاز می شود؟

تاریخ سه سال دقیقا از روزی شروع می شود که در مدرک فارغ التحصیلی شما (مدرک دائم یا موقت) ثبت شده است و به عنوان تاریخ دریافت مدرک عنوان گردیده است. پایان این سه سال تا روز برگزاری آزمون خواهد بود.

با توجه به این موضوع لازم است به این نکته مهم توجه داشته باشید:

دریافت پروانه اشتغال، یعنی مجوز فعالیت حرفه ای شما در حوزه مهندسی! روند دریافت این مجوز حدود 1 سال زمان می برد. پس دقت داشته باشید که اگر قصد دارید که در حوزه مهندسی فعالیت حرفه ای و کسب درآمد از این طریق را آغاز کنید، باید سریع تر پروانه اشتغال خود را دریافت نمائید.

آزمون نظام مهندسی معمولا سالانه در دو نوبت برگزار می شود که یک نوبت آن در نیمه اول سال، و نوبت دیگر در نیمه دوم سال می باشد.

پس تا حد ممکن روند فعالیت ها و امور دانشجویی خود را زودتر تکمیل کنید و مدرک فارغ التحصیلی خود را دریافت کنید تا محاسبه سنوات سالانه شما آغاز گردد.

بعضی از افراد که در شرف پایان تحصیلات خود هستند، به دلایل مختلفی دریافت مدرک را به تاخیر می اندازند، غافل از اینکه این تاخیر به منزله تاخیر در دریافت پروانه اشتغال و به تبع آن تاخیر در شروع کسب و کار حرفه ای خود می باشد.

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی

به خاطر داشته باشید که:

اگر برای کامل شدن دوره سه ساله سنوات شما (از روز فارغ التحصیلی تا تاریخ آزمون) تنها سه روز کسر سنوات داشته باشید،

شما امکان شرکت در آزمون نظام مهندسی را نخواهید داشت!

پس تا حد ممکن سریع اقدام کنید!

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی برای مدرک کارشناسی ارشد چگونه است؟

دارندگان مدرک کارشناسی ارشد می توانند از دو سال بعد از فارغ التحصیلی شان در آزمون نظام مهندسی شرکت کنند.

همچنین برخی از افراد هستند که به جای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری، با مدرک کارشناسی خود که سنوات لازم را سپری کرده است، در آزمون نظام مهندسی شرکت می کنند.

در ادامه پیشنهاد می کنیم فیلم زیر که بخشی از سمینار تحلیل تکنیکی آزمون نظام مهندسی می باشد را مشاهده کنید تا متوجه تفاوت های شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدارک مختلف بشوید:

با توجه به این فیلم حال اگر تصمیم به شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک دکتری داشتید، بدانید که سنوات لازم برای شرکت در آزمون نظام مهندسی با مدرک دکتری برابر با یک سال می باشد و پس از آن شما مجاز به شرکت در آزمون نظام مهندسی می باشید.

در پایان با این اطلاعاتی که به صورت مفصل خدمتتون ارائه دادیم سامانه محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی که در روی سایت دفتر مقررات ملی قرار دارد رو به شما معرفی می کنیم.

این سامانه بر اساس اصولی که در این مطلب معرفی کردیم سنوات لازم با توجه به تاریخ دریافت مدارک شما را بررسی می کند و امکان شرکت در آخرین آزمون را اعلام می کند.

محاسبه سنوات آزمون نظام مهندسی – آنلاین

مطالب مرتبط در حوزه نظام مهندسی که می تواند راهنمای شما مهندسان عزیز باشد:

۴ نکته کلیدی از دفترچه سوالات آزمون نظام مهندسی که فراموش می شودنکاتی که می تواند قبولی شما در آزمون محاسبات نظام مهندسی را تضمین کند!آمادگی برای آزمون محاسبات عمران را شروع کردید؟