لوگو

سرا

شرایط دریافت پروانه کارشناسی رسمی بدون آزمون چیست؟

شرایط دریافت پروانه کارشناسی رسمی بدون آزمون چیست؟

به گزارش اختبار، در کشور دو مرجع برای صدور پروانه کارشناسی رسمی دادگستری وجود دارد: «کانون کارشناسان رسمی دادگستری» و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه».

بخش عمده جذب در این دو نهاد از طریق شرکت در آزمون کارشناسی رسمی است.

این آزمون مطابق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار می‌بایست هر ساله برگزار شود.

با وجود این بعضی افراد در شرایط خاصی می‌توانند بدون شرکت در آزمون نیز پروانه کارشناسی رسمی قوه قضاییه را دریافت کنند.

مشمولان دریافت پروانه کارشناسی رسمی بدون آزمون:

بر اساس ماده۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب ۱۳۹۷ رئیس قوه قضاییه، متقاضیان دارای شرایط ذیل، بدون شرکت در آزمون به شرط طی دوره کارآموزی می‌توانند درخواست صدور پروانه بدون آزمون را ارائه نمایند:

+ اعضای هیئت علمی در رشته‌های مرتبط کارشناسی به شرط داشتن مدرک دکتری در رشته مرتبط و ۱۵ سال سابقه تدریس در رشته مذکور (آیین نامه اجرایی مرکز، ماده ۱۰، تبصره ۱).

+ اعضای هیئت علمی و کارشناسان رسمی شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور به شرط داشتن ۱۰ سال سابقه کار در سازمان مربوطه از آزمون معاف و در صورت داشتن ۱۵ سال سابقه از آزمون و کارآموزی معاف می‌باشند و پس از احراز سایر شرایط مندرج در ماده «۵» آیین‌نامه و در صورت تأیید صلاحیت علمی و اخلاقی و تجربه آنها توسط سازمان مذکور، به آنان پروانه کارشناسی در حوزه‌های قضائی که مورد نیاز می‌باشد اعطاء می‌شود.

نحوه ثبت نام برای اخذ پروانه کارشناسی رسمی بدون آزمون

ثبت‌نام برای دریافت این پروانه در سایت مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه به نشانی « www.23055.ir » صورت می‌گیرد.

متقاضیان می‌توانند پس از ورود به این سایت و کلیک بر روی سربرگ «سامانه‌ها»، گزینه «امور هیئت علمی و قضات» را انتخاب کنند.

مرحله بعدی نیز انتخاب پیوند «متقاضیان پروانه کارشناسی» است.

پس از ورود به سامانه، می‌بایست فرم پیش‌ثبت‌نام تکمیل شود.

نحوه ثبت نام برای اخذ پروانه کارشناسی رسمی بدون آزمون

پس از تکمیل فرم و تایید آن، پیامکی حاوی اطلاعات نام کاربری و رمز عبور و آدرس صفحه ورود برای متقاضیان ارسال می‌گردد.

در ادامه، داوطلبان باید جهت ثبت نام خود در سامانه جذب، وارد سامانه جذب به آدرس «jazb.23055.ir» گردند. پس از ورود به این سامانه، می بایست نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را وارد نمایند.

پس از ورود به صفحه ظاهر شده مطابق شکل زیر، به صورت خودکار پیامکی حاوی کد به شماره تلفن همراه کاربر ارسال می شود که با ورود آن کد در قسمت «کد پیامک شده» و کلیک بر دکمه «ثبت» کاربران می توانند وارد محیط کاربری خود شوند.

پس از ورود به محیط کاربری، از قسمت «کارتابل» با کلیک بر روی گزینه «فعالیت‌های من»، مراحل ثبت نام را طی نموده و اطلاعات مربوطه را تکمیل می‌نمایند.

پس از تکمیل تمام مراحل ثبت‌نام، متقاضی می‌بایست منتظر بررسی و اعلام نظر مرکز بماند.

مقاله «راهنـمای جـامع آزمـون کـارشناس رســمی راه و ساختمان» را بخوانید.

شرکت در مصاحبـه

آن دسته از داوطلبان صدور پروانه بدون آزمون که می بایست در مصاحبه شرکت نمایند، با هماهنگی واحد سنجش و ارزیابی، در جلسه مصاحبه شرکت می‌کنند.

زمان و مکان مصاحبه ۲ الی ۴ روز زودتر و از طریق پیامک و کارتابل شخصی داوطلبان اطلاع داده می‌شود. سوالات مصاحبه هم از مطالب تخصصی رشته و هم مسائل عمومی خواهد بود.