سفر در زمان، با قیمت قدیم ثبت نام کنید!

لوگو

سرا

این اشتباه بزرگ در مطالعه آزمون محاسبات عمران را انجام ندهید!

این اشتباه بزرگ در مطالعه آزمون محاسبات عمران را انجام ندهید!

 

سـلام اوقـاتـتـون بخـیـر

در این مطلب قصد داریم در خصوص یـک اشتـبـاه بـزرگ و رایــج صحـبت کنیم.

اشتباهی که بسیاری از داوطلبان آزمون محاسبات عمران، در طول دوران آمادگی آزمون دچـار آن هستند.

پـــــس بــــا مـــا همــراه بـاشیـد . . .
 

مطالعه آزمون محاسبات، به دلیل شرایط خاص و منابعی که دارد، نیازمند روش‌های هوشمنـدانه و مـفـیـد هست که به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن بتوانید تست‌های محاسبات را حل کنید.

روش هایی مثل:

  • خـلاصـه نویـسی روابـط
  • محاسبـه مقدار روابـط بـرای حـالات خـاص
  • فـرمـول نویسـی در مـاشیـن حسـاب (مـشـاهده دوره)
  • حـل آزمـون‌های بودجه بندی و …

نکته ای که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت، حل تست‌ها و سوالات مختلف است. در حل سوالات و تست‌ها یک اشتباه بزرگ و مرسوم در بین داوطلبان آزمون محاسبات عمران وجود دارد.

 

اشتباه بزرگ در آمادگی آزمون نظام مهندسی محاسبات عمران چیست؟

بسیاری از داوطلبان بلافاصله بعد از مطالعه مباحث و خلاصه نویسی روابط شروع به حل تست‌های آن مبحث می کنند. در این حالت ذهن ما به طور همزمان گرفتار چند اشتباه آگاهانه می‌شود:

ذهن ما میداند که سوالی که حل می‌کند، دقیقا مربوط به کدام مبحث هست. (اشتباه اول: مبحث شناسی را تمرین نمی‌کنیم)

این اشتباه بزرگ در آمادگی آزمون محاسبات عمران را انجام ندهید!

ذهن ما میداند که سوالی که حل می‌کند، دقیقا مربوط به کدام سرفصل و موضوع از هر مبحث هست. (اشتباه دوم: سرفصل شناسی را تمرین نمی‌کنیم.)

این اشتباه بزرگ در آمادگی آزمون محاسبات عمران را انجام ندهید!

ذهن ما به صورت ساختاری روند حل سوال و نکات ریز موضوع را بلد هست و درگیر چالش جدید نمی‌شود. (اشتباه سوم: نکات مهم موضوع تنها در حافظه کوتاه مدت ثبت می‌شود و تثبیت برای حافظه بلند مدت صورت نمی‌گیرد.)

این اشتباه بزرگ در آمادگی آزمون محاسبات عمران را انجام ندهید!

 

چـه زمانی تست هر مبحـث را بزنیم؟

حل تسـت‌های هر مبحث، همزمان یا بـلافاصـله بعد از مطالعه موضـوع، می‌تواند در شناخت تیـپ پرسش‌ها بسیار مفید باشد. در واقع این کار شما را با چگونگی سـوالات هر مبحث آشنا می‌کند و راهنمای مفیدی در شناخت نکات مهم هر موضوع برای شما می‌باشد.

آنچه که اشتـبـاه بـزرگ است، حل تست‌های فراوان از یک موضوع بلافاصله پس از مطالعه است.

این اتفاق شما را به "تـوهـم یـادگیـری" (illusion of learning) دچار می‌کند.
 

این اشتباه بزرگ در آمادگی آزمون محاسبات عمران را انجام ندهید!

توهم یادگیری بدین صورت اتفاق می‌افتد:

وقتی شما در فاصله اندکی از مطالعه، به سراغ حل سوالات می‌روید گرفتار اشتباهاتی که در بالا اشاره کردیم می‌شوید. حافظه کوتاه مدت شما کمک می‌کند تا به راحتی تست‌ها را حل نموده و ریزه‌کاری‌های موضوعات مختلف را یادگرفته به حساب بیاورید. در حالی که اگر با گذشت زمان، مجدد به سراغ تست‌ها بازگردید، بسیاری از موضوعات را به خاطر نمی‌آورید.

توهم یادگیری دقیقا در زمانی که تست‌ها را به راحتی حل می‌کنید، برای شما اتفاق می‌افتد. این اتفاق باعث می‌شود ذهن شما از مرور مجدد مباحث اجتناب کند زیرا در مرحله قبل توانسته‌اید سوالات را به راحتی حل کنید. همچنین این توهم یادگیری باعث می‌شود که دیگر نیازی به ارزیابی مجدد از خود نداشته احساس نکنید، در نتیجه نمی‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.

راهکار حل این مشکل، مرور مستمر و ارزیابی به موقع است. برای آمـادگـی آزمـون محـاسـبـات یا حتی سایر آزمون‌ها، لازم است با یک فاصله زمانی مناسب به سراغ حل تست‌ها بروید. زمانی که بسته به ویژگی های شخصی شما می‌تواند حداقل سه روز پس از مطالعه باشد تا ارزیابی یادگیری شما دقیق‌تر انجام شود.

چه سـوالاتـی را حـل کنیـم؟ + یک پیشنـهـاد عـالـی!

تست‌های آزمون‌های گذشته و حتی تست‌های تالیفی سوالات مناسبی برای ارزیابی یادگیری شما هستند.

در حین حل سوالات به بندها و نکات آئین‌‎‌نامه توجه ویژه‌ای داشته باشید و به‌خاطر داشته باشید که هر تست می توانید حاوی یک نکته مهم آموزشی برای شما باشد.

این اشتباه بزرگ در آمادگی آزمون محاسبات عمران را انجام ندهید!

مهندس قزوینه، در سمینار موفقیت در آزمون محاسبات عمران، نکات کلیدی از شیوه‌های حرفه ای آمادگی آزمون محاسبات گفتند.

یکی از این نکات یک پیشنهاد فوق العاده ست برای ارزیابی تخصصی خودتون که می توانید در فیلم زیر مشاهده کنید:
 

 

یکبار دیگر با هم مـرور کنیـم

یـــادگـرفـتــیم که پــس از مطـالـعه کامـل مبـاحث و ثبـت نکـات مهم، تـعـداد کـمـــــــی از تسـت‌های مبـحـث را حـل کنیم تـــا با سبـک و سیـاق سـوالات آشـنا شـویم. فـرامـــوش نــکنـیـم کــه حـل کـردن تسـت‌های فـراوان "تـوهـم یـادگـیـری" را در پـی خواهـد داشـت و شمـا را نسبت به نقاط ضعـفـتان غـافـل مـی‌کـنـد!

یادگیـری نکـات آمـوزشی تسـت‌های محاسبات را در دوره "مــحـاسـبـات طـلایـی" با تدریس مهنـدس قـزویـنـه تجربه کنید و ضمن بهره‌مندی از نکات حرفه‌ای آمادگی آزمون، جمع‌بندی نهایی محاسبـات عمران را انجام بدهید.