آمادگی آزمون ورود به حرفه پایه 3 رشته برق صلاحیت نظارت و طراحی

آمادگي آزمون نظام مهندسي پايه٣رشته عمران صلاحیت محاسبات

آمادگی آزمون ورود به حرفه پایه 3 رشته مکانیک صلاحیت طراحی و نظارت

آمادگي آزمون نظام مهندسي پايه3 رشته معماری صلاحيت نظارت و اجرا

نظام مهندسی عمران صلاحیت نظارت (آخر هفته)

آمادگی آزمون نظام مهندسی پایه 3 رشته عمران صلاحیت نظارت و اجرا

آمادگي آزمون نظام مهندسي پايه ٣ رشته معماری صلاحيت طراحي

آمادگي آزمون نظام مهندسي صلاحيت نقشه برداري

الزامات ایمن‌سازی تونل‌ها در زمان ساخت و بهره‌برداری
  • در دسته :اخبار و اطلاعیه ها
  • بازدید69
  • منتشر شده در : 11 مهر 1396
الزامات ایمن‌سازی تونل‌ها در زمان ساخت و بهره‌برداری

مدیرکل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رضا اکبری در رابطه با ایمن سازی تونل‌ها گفت: عملیات حفاری تونل در توده‌های سنگی یا زمین‌هایی که جنس آن پایداری بالایی دارد می‌تواند ابتدا به‌طور كامل در سراسر طول تونل انجام شود و حتی  به خاطر جنس زمین برخی از این تونل‌ها در زمان بهره‌برداری هم پایداری خود را حفظ می‌کنند و نیازی به پوشش نهایی دیواره تونل ندارند. ازاین‌دست تونل‌ها می‌توان به مقاطعی از تونل امیرکبیر در محور کرج-چالوس اشاره کرد. البته به‌مرور زمان و در اثر هوازدگی ممكن است تكه سنگ‌های كوچكی از دیواره یا سقف تونل رها شود كه باید بر اساس بازرسی‌های انجام‌شده، دیواره این تونل‌ها ایمن‌سازی و در صورت نیاز تثبیت شوند.

پایداری دیواره حفاری‌شده تونل در زمین‌های از جنس مصالح دانه‌ای یا ماسه و شن یا سایر خاک‌های ناپایدار، پایین است و پیشروی عملیات حفاری تونل بدون پایدارسازی و تحکیم موقت امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین در زمان احداث تونل، مهندس مشاور باید جنس زمین را در طول مسیر بررسی و روش تحکیم اولیه را مشخص کند.

در صورت وجود مصالح پایدار، می‌توان کل طول تونل را حفاری و بدون انجام عملیات تحکیم اولیه بر روی دیواره، مسیر را در تمام طول تونل باز کرد و پس از اتمام آن، عملیات پوشش نهایی و لاینینگ را انجام داد یعنی حفاری در خاک‌های ناپایدار، امکان پیشروی محدود است و برخی مواقع حتی هرچند 10 سانتیمتر و یا هر مقدار کمی از حفاری باید یک پوشش اولیه تثبیت شود. این اقدام با روش‌های مختلف امکان‌پذیر است. حتی سینه کار تونل (دیوار روبروی دهانه تونل) در هنگام حفاری نیز نیاز به تحکیم و تثبیت اولیه برای پیشروی دارد.

جنس زمین در طول پیشروی ممكن است تغییر کند نیز نباید از توجه مشاور و پیمانكار باز بماند. ممکن است مطالعات زمین‌شناسی شامل تمام طول تونل نشود و جنس بخش‌هایی از زمین متفاوت باشد و در طول تونل تغییر کند که در این صورت، ممکن است در حین حفاری یک واریزه حجیمی در تونل سرازیر شود چنین اتفاقی نشان‌دهنده ضعف در فاز اولیه مطالعات و تا حدی عدم پیش‌بینی این قبیل اتفاقات از سوی پیمانکار است

پیمانکار باید تمهیدات لازم برای تهیه لوازم ایمنی، پوشش و تجهیزات لازم را فراهم کند و همچنین مناطق حفاری‌شده قبلی را باید مورد پایش قرار دهد؛ زیرا احتمال ریزش در مرحله قبلی حفاری نیز وجود دارد

اکبری با اشاره به روش‌های مرسوم در ایران برای ایمن‌سازی تونل‌ها در زمان حفاری اظهار کرد: تونلی که دیواره‌اش پایدار نیست، هم‌زمان با پیشروی حفاری، تحکیم اولیه دیواره تونل انجام می‌شود که به‌صورت مرسوم در ایران شامل یكی یا تركیبی از روش‌های لتیس گذاری، قاب گذاری و بتن پاشی است، به‌طوری‌که با توجه به ارتفاع تونل و جنس زمین، قبل از حفاری كامل و رسیدن به مرحله پوشش نهایی، قاب گذاری و شات‌کریت (بتن پاشی) در مقاطع مشخصی انجام می‌شود.

پس از تكمیل عملیات ساخت و آغاز بهره‌برداری از تونل، فرض بر این است که پایداری دیواره و سقف تونل چه با پوشش و چه بدون پوشش فراهم است و مشاور و كارفرمای حوزه ساخت، ایمنی تردد را از لحاظ پایداری دیواره تونل تائید نموده‌اند. ازاین‌رو، پایداری دیواره تونل برای متولیان نگهداری تونل حداقل در کوتاه‌مدت مطرح نیست، بلکه در بحث نگهداری و بهره‌برداری، موضوعات اصلی ایمنی شامل وجود سیستم‌های روشنایی و تهویه تونل، همچنین تابلو گذاری و علائم ایمنی است، هرچند این‌ها نیز باید قبل از بهره‌برداری از تونل، توسط پیمانكار اجرا و تجهیزات مربوط به آن‌ها نصب‌شده باشند.

درهرحال، موضوع ایمنی تونل از منظر متولیان نگهداری عمدتاً شامل موارد مذكور است. در عین حال، مانند سایر ابنیه فنی، بازرسی منظم و پایش دیواره تونل‌ها برای اطمینان از پایداری سقف و دیواره تونل جزو اقدامات و وظایف متولیان نگهداری تونل‌هاست.

وی افزود: البته مسائل ایمنی و نگهداری و بهره‌برداری یا به‌اصطلاح مدیریت تونل‌های طویل در کشورهای توسعه‌یافته به‌صورت هوشمند انجام می‌شود، به‌طوری‌که كاركرد سیستم‌های تهویه و روشنایی شامل مدیریت جت فن‌ها، خاموش و روشن شدن چراغ‌ها و كنترل دوربین‌های نظارتی و فرماندهی علائم ایمنی در تونل‌ها و حتی پردازش داده‌های ثبت‌شده توسط حس‌گرهای پایش حرکت‌ها و جنبش‌های سقف و دیواره تونل‌ها توسط مرکز کنترل تونل به‌صورت هوشمند انجام می‌شوند.

منبع: https://goo.gl/7UwHeK

 

 

نظر خود را بنویسید

برنده نهمین جشنواره وب و موبایل ایران در سال 1395 به انتخاب داوران